Brandul care vinde

Despre brand si despre branding, cu pasiune (continuare)
iulie 5, 2018
Arta alegerii numelui
iulie 6, 2018
Arata tot

Brandul care vinde

Acolo unde este apa este si peste spune un vechi proverb evreiesc. Extrapoland la nivelul societatii umane putem spune (fara intentia de a jigni pe cineva) ca pesti pot fi comparati cu noi cei care suntem consumatori, iar pescarii sunt toti cei care construiesc strategiile de vanzari (marketeri). Cu cat momeala este mai stralucitoare cu atat vanzarile lor cresc. Fara a fi considerati in mod necesar “victime”, consumatorii asimileaza o mare parte din influenta decizionala din momentul achizitiei unui produs prin programele de publicitate ale marketerilor. Actiunea lor, uneori foarte agresiva, poate determina o manipulare serioasa asupra optiunilor noastre in momentul deciziei de a cumpara un produs sau serviciu. Intr-o economie globalizata, in care programele de publicitate se fac la nivel global, marile agentii detin controlul asupra acestor programe fara a face apel la un specific local/regional. Astfel in Europa Centrala si de Est, sau in zona fostului bloc sovietic (Letonia, Lituania, Ucraina, Moldova, Belarus) un brand este reprezentat din punctul de vedere al publicitatii de o singura agentie regionala ce are un program comun pentru intreaga zona. Asta in conditiile in care consumatorii din aceasta zona au modele psiho-sociale, culturale religioase, atat de
diferite. „Succesul” acestor programe este dat doar de valoarea imensa a bugetelor alocate
publicitatii si implicit de volumul expunerii mesajului pe toate canalele media.
Intre timp, pe ici-pe colo, lucrurile au inceput sa se mai schimbe. Consumatorii au devenit din
ce in ce mai rafinati, mai bine informati. Pretentiile noastre legate de calitatea si satisfactia oferita de produsele achizitionate a crescut. Azi chiar si cea mai stralucitoare momeala nu mai
este o garantie a succesului in vanzari. Este nevoie de altceva. De ceva nou care sa cladeasca
un sentiment de incredere intre consumator si produs (brand). Brandingul azi se defineste in
raport cu nevoile, dorintele si aspiratiile care aduc maximul de satisfactie consumatorului. Azi
consumatorul se defineste pe sine in raport cu brandurile pe care le achizitioneaza. Suntem
ceea ce consumam. Statutul nostru social este definit si prin valoarea brandurilor pe care le achizitionam.

Desi companiile creaza identitatea brandurilor sensul si menirea lor sunt date de oameni.
Exista o relatie biunivoca intre branduri si consumatori, in sensul in care brandurile ne ajuta sa ne definim locul si rolul in societatea de consum. Este imposibil de a intelege semnificatia si sensul cuvantului brand, fara a intelege motivatia de consum, si este imposibil sa se inteleaga motivatia de consum fara intelegerea motivatiilor umane, a valorilor care ne inspira si a dorintelor care ne conduc. Un produs este un produs. Un brand este un brand.

Produs ≠ Brand

Un adevar pe cat de simplu pe atat de eronat inteles. Pentru a putea intelege esenta semnificatiei termenului de brand ar trebui sa vedem care sunt diferentele intre produs si brand? Iata cateva dintre ele:
● Cumparam un produs pentru ceea ce este dar alegem un brand pentru ceea ce(ne) reprezinta.
● Un produs sta pe raftul magazinului, un brand sta in mintea si sufletul nostru.

Viata unui produs este finita, a unui brand nu are limita.
● Orice produs poate fi contrafacut, un brand este unic.
● Un produs poate deveni un brand, un brand nu poate fi niciodata un produs.

De aceea Mercedes-Benz este mai mult decat un fabricant de autoturisme, Coca-Cola mai mult decat o bautura racoritoare iar Apple semnifica mult mai mult decat suma tuturor produselor sale, fiind azi o stare de spirit, un mod de a fi si de a gandi diferit.
Un produs devine un brand cand imaginea lui transcede perceptiei vizuale si ramane rezidenta
in mintea noastra, asociind valori si caracteristici unice ale produsului ce-l reprezinta

Comments are closed.